DEZVOLTARE APLICATIE MAI 2004

           Pentru partea a doua a examenului am propus spre rezolvare un paradox cunoscut sub numele de "Paradoxul examenului neasteptat":
           O profesoara le spune elevilor ca vor avea o examinare in saptamana care va urma. Profesoara ii anunta de-asemenea ca nu le va spune ziua exacta in care va avea loc examenul, acesta urmand sa fie unul neasteptat.
         Unul dintre studenti spune ca nu va putea avea loc o asfel de examinare si subliniaza urmatoarele: Presupunand ca un examen va avea loc saptamana viitoare, daca nu vor avea examen pana la sfarsitul zilei de joi, se poate deduce ca examenul va avea loc vineri. Prin urmare, vor stii cand va avea loc examenul si nu va mai fi unul neasteptat. Daca pana miercuri dupa-masa nu va avea loc examenul( si stiind ca un examen neasteptat nu poate avea loc vineri) se poate deduce ca un examen neasteptat nu poate avea loc joi. Aceleasi argumente se aduc pentru miercuri, marti si luni. Prin urmare, studentul concluzioneaza ca un examen neasteptat nu poate avea loc.
          Saptamana urmatoare insa, spre surprinderea tuturor, profesoara le-a dat examen miercuri. Prin urmare, argumentul studentului a fost gresit. Termenul de "examen neasteptat
" a fost inteles gresit de profesor si de student. Daca cineva se asteapta ca un eveniment sa se intample pentru ca e posibil (cum face studentul) sau pentru ca trebuie (cum face profesoara), atunci acesti termeni trebui definiti.
           La inceputul saptamanii exista o posibilitate din 5 ca examenul sa cada in oricare zi. Daca nu exista examen luni, atunci exista o sansa din 4 ca examenul sa cada in zilele ramase. Se continua asa pana
 vineri, cand trebuie sa aiba loc examenul, daca nu a avut loc pana atunci.
           Argumentul studentilor se bazeaza pe:"daca e posibil sa fie un examen azi, atunci il vom astepta", pe cand argumentul profesoarei e:"se pot astepta la examen daca vor stii cand va avea loc" .

               In rezolvarea acestui paradox am pornit de la componentele de baza pe care le implica o problema implementata in limbajul specific "OSCAR". O problema e o lista care poate fi formata din urmatoarele componente nefiind obligatorie prezenta tuturora:
    1. Numarul problemei

     2. O lista de premise (formule, grad de justificare)
    3. O lista de concluzii dorite (formula, grad de interes)

     4. O lista de deductii la prima vedere, care poate contine pana la 5 argumente (nume, premise,concluzii, variabilitate, puterea argumentelor)
    5  Un sir de caracterizare a problemei
            
  Proiectul OSCAR pune la dispozitie un compilator de probleme:"Prob-Compiler_3-24.lsp". Acest compilator de probleme este de fapt elementul de baza in rezolvarea problemelor. Fisiserul "Combined-problems.lsp" este sursa pentru compilatorul de probleme. Acesta din urma permite definirea problemelor sub forma unui tipar bine stabilit, astfel incat structura problemei este aproximativ aceeasi pentru toate problemele, ceea ce difera fiind constrangerile si conditiile care se schimba in functie de subiect. Numarul problemei apare chiar la inceput, apelul problemei facandu-se in functie de acest numar. Apelul problemei paradoxului neasteptat se face in felul urmator: (test 9), "test" fiind functia de apel iar 9, numarul problemei din fisierul de probleme.
             
Toate formulele folosite pentru descrierea problemelor pot fi introduse ca si "pretty formulas"( ca si siruri de caractere). Liniile pot fi comentate iar aceste comentarii sunt permise la sfarsit , prin inserarea de paranteze. Lista "puterii"(tariei) unui argument e optionala, standard fiind stabilita la 1.0. Compilatorul este implementat pentru rezolvarea problemelor care implica premise cu aceeasi probabilitate de rezolvare. A fost ales acest coeficient de probabilitate (1.0)pentru fiecare supozitie si pentru fiecare premisa de la care se pleaca deoarece toate evenimentele au aceeasi probabilitate de a fi realizate, astfel incat se poate calcula evenimentul cu cea mai mica probabilitate de aparitie.

              Notatii folosite:
                     - P alegerea unei zile pentru examen(ziua stabilita de profesoara)
                     - R este evenimentul posibil; Daca exista o zi stabilita de profesoara, atunci                        examenul poate avea loc

                     
- ~T1,~T2,~T3,~T4,~T5 reprezinta cele 5 zile "POSIBILE" pentru examen
                     -  T1,T2,T3,T4,T5 reprezinta cele 5 zile "SIGURE " pentru examen
                     -   ~R reprezinta rezultatul final al paradoxului, indiferent de ziua aleasa

               Daca pana in momentul T4(joi) nu a avut loc examenul, atunci examenul va avea loc in T5(vineri). Daca pana in momentu T3(miercuri) nu a avut loc examenul si, stiind ca un examen neasteptat nu poate avea loc in T5(vineri), atunci examenul va avea loc in T4(joi). Daca pana in T2(marti), nu a avut loc examenul, si stiind ca el nu va fi neasteptat in T4,T5, examenul va avea loc in T3(marti) etc.
                
                 Codul pentru paradoxul examenului neasteptat:


             Problema #9
       Figura 1.1-- paradoxul examenului neasteptat

     Given premises:
           P justification = 1.0

     Ultimate epistemic interests:
           ~T1 interests = 1.0
           ~T2 interests = 1.0
           ~T3 interests = 1.0
           ~T4 interests = 1.0
           ~T5 interests = 1.0
              R  interests = 1.0

      Forward prima facie reasons:
              pf-reason1: {R} || => ~T1 strength = 1.0
              pf-reason2: {R} || => ~T2 strength = 1.0
              pf-reason3: {R} || => ~T3 strength = 1.0
              pf-reason4: {R} || => ~T4 strength = 1.0
              pf-reason5: {R} || => ~T5 strength = 1.0
              pf-reason6: {P} || =>    R strength = 1.0


      Forward conclusive reasons:
              con-reason1: {R,~T1,~T2,~T3,~T4} ||=> T5 strength = 1.0
              con-reason2: {R,~T1,~T2,~T3,  T5} ||=> T4 strength = 1.0
              con-reason3: {R,~T1,~T2,  T4,  T5} ||=> T3 strength = 1.0
              con-reason4: {R,~T1,  T3,  T4,  T5} ||=> T2 strength = 1.0
              con-reason5: {R,  T2,  T3,  T4,  T5} ||=> T1 strength = 1.0
              con-reason6: {T1, T2,  T3,  T4.  T5} ||=> T5 strength = 1.0
          Premisa de la care se pleaca este necesitatea alegerii unei zile. Am notat acest eveniment cu P. Gradul de justificare este 1. Deductiile care se pot observa la prima vedere sunt: 1. Daca avem eveniment posibil, atunci poate fi aleasa ziua de luni,marti,miercuri,etc; 2. Daca se alege o zi pentru examen atunci exista un eveniment posibil.(P=>R)
           Concluziile care se pot deduce din aceste fapte prezentate sunt urmatoarele: Daca pana joi nu a avut loc examenul (zile posibile: ~T1,~T2,~T3,~T4) atunci ziua de examen va fi T5,dar nu va fi neasteptata ; daca pana miercuri nu a avut loc examenul(zile posibileL~T1,~T2,~T3) iar ziua de vineri nu mai este una neasteptata pentru examen (T5) ziua de joir, T4 nu va fi neasteptata, etc.
          Pentru rezolvarea problemei se apeleaza la parametrii folositi in fisierul "Init.lisp" unde sunt date valorile acestor parametrii pentru fiecare problema in parte. Pentru problema de fata, aceste date sunt (9 12 13 25), unde 9 reprezinta numarul problemei,12 este un coeficient pentru calcularea unei constante de timp,13 reprezinta numarul total de argumente, respectiv numarul de noduri ale grafului format din datele problemei, iar 25 reprezinta dimensiunea grafului de inferente(graf care implica toate constrangerile).

      Rezultatele obtinute in urma analizei sunt urmatoarele:

================== ULTIMATE EPISTEMIC INTERESTS ================== Interest in R is answered affirmatively by node 8
Interest in ~T5 is unsatisfied.

Interest in ~T4 is unsatisfied


Interest in ~T3 is unsatisfied.

Interest in ~T2 is unsatisfied.

Interest in ~T1 is unsatisfied.
      rezultatele obtinute in urma rularii proectului pot fi vazute in fisierele Screen1 si Screen2.
      Proiectul Oscar a fost implementat si testat pe calculatoare Macintosh. Versiunea curenta nu functioneaza corespunzator pe orice tip de calculator. Programul ar trebui sa permita vizualizarea unui grafic reprezentand toate evenimentele posibile si sigure, precum si corelatiile dintre ele. Pentru exemplul dat, ziua de luni (nodul 8 al grafului) are cea mai mica probabilitate de a fi aleasa pentru examen. O parte a acestui graf apare in figura 1.1. Notatiile de pe graf, corespund notatiilor prezentate mai sus.
           -au fost facute 6 supozitii
           -timpul necesar pentru analiza unei supozitii este de 0,30 secunde
           -numarul total de argu
mente este de 13
           -dimensiunea grafului de inferente este de 25
           -52% din graful de inferente a fost folosit ca si argumente
           -timpul necesar pentru rezolvarea intregii aplicatii este de 24 166.666